Tilbake

Klasser i gokart

Det finnes en rekke klasser i gokart, og noen av disse har ulike navn i ulike land. De mest brukte konkurranseklassene er stort sett lik fra land til land, og de ypperste eliteklassene er like. For en komplett oversikt over klassene er det best å gå inn på Norges Bilsport Forbund sine nettsteder. For de som tenker å kjøre løp i Sverige (Norrlandscup) så er det også relevant å sjekke Sveriges Bilsport Forbund sine nettsider.

Under har vi listet de klassene som er mest aktuelle her hjemme og i Sverige:

Formel Cadetti:
Minimumsalder 6 år
Max 60cc

Formel Mini:
Minimumsalder 10 år
Max 95cc

Formel Micro (Sverige):
Minimumsalder 8 år
Maks 95cc

Junior 60:
Minimumsalder 10 år
Max 60cc

Junior 125:
Minimumsalder 13 år
Motortype Rotax FR 125cc (Sverige) og andre er tillatt
(Kun bremser bak)

Senior 125:
Minimumsalder 15 år
Motortype Rotax FR 125cc og andre er tillatt

Formel Production:
Minimumsalder 15 år
Max 250cc 4-takts væskeavkjølt

KZ-2:
Minimumsalder 15 år
max 125cc
3 - 6 gear

 

Selv om mange av motorgrensene listet her viser 125cc, er det stor forskjell på ytelse i disse klassene. Ytelsen kan variere fra ca 23hk til 45+hk innen 125cc segmentet. I tillegg til ytelsesbegrensninger innen hver spesifikke klasse, er det også spesifikke nedre vektgrenser som må overholdes (vekt av kart m/fører). For eksempel er junior125 og senior125 alle girfrie 125cc karter. Det er imidlertid ulike ytelse/vekt/dekk/bremser/rammekrav innen hver klasse.

Rotax er den største "semiprofesjonelle" klassen i Europa og USA. I denne klassen er det knallhard konkurranse grunnet det enorme antallet førere som deltar. Målet er å blir lagt merke til og bli plukket opp av fabrikksteamene. Flere Formel-1 team sponser internasjonale klasser ettersom dette er klassene de rekrutterer førere fra.

KZ2 er en annen populær internasjonal klasse. Denne klassen har manuell 6-trinns girkasse og blir følgelig den raskeste kartingklassen. Girkassen muliggjør å holde optimum turtall uavhengig om man kjører i "langsomme" S-sving kombinasjoner eller lange høyhastighets rettstrekk. Dette gir fenomenal aksellerasjon og toppfart (0-100 km/t på 2,5 sekunder), men er samtidig mer krevende å mestre.

Det finnes flere klasser enn disse, men disse er de mest brukte konkuranseklassene. Ulike land har en rekke tilleggsklasser som er nasjonalt spesifikke.

For komplett oversikt gå inn på www.bilsport.no eller www.sbf.se.